Testosteron účinky a jak zajistit maximální přísun testosteronu

Testosteron účinky – Testosteron a další známé anabolické látky mají na náš organismus celou řadu účinků. Zejména způsobují rychlý nárůst svalové hmoty a síly jako takové. Právě proto je užívání testosteronu tak oblíbené mezi kulturisty a vyznavači fitness. Volný prodej testosteronu není v ČR povolen. Předepsat ho mohou jenom lékaři, a to jen ve velmi závažných případech. Ukážeme vám, proč tomu tak je, a proč byste nikdy neměli chtít nelegálně prodávaný testosteron. Místo toho je mnohem lepší snažit se podpořit své tělo v jeho produkci přirozeným způsobem.

Co je to ten testosteron?

Pro začátek si dáme malou lekci z přírodopisu. Možná si ještě ze školních lavic pamatujete, že testosteron je steroidní pohlavní hormon, produkovaný Leydigovými buňkami, umístěnými ve varlatech. Funguje anabolicky, jinými slovy – urychluje proces vytváření komplexních organických sloučenin po všech stránkách:

  • stimuluje růst
  • stará se o buněčnou hypertrofii
  • stimuluje růst kosterních svalů
  • současně snižuje objem tuku v tkáních
  • a samozřejmě také určuje sexuální chování a vývoj sexuálních charakteristik ještě v mateřském lůně
Měli byste vědět: Proč je testosteron důležitý při prenatálním a pubertálním vývoji?
Ve fetálním období testosteron stimuluje tvorbu sekundárních mužských pohlavních znaků. Během puberty pak stimuluje vývoj varlat a penisu, dává podnět k růstu vousů a pubického ochlupení, urychluje růst a samozřejmě připravuje tělo na pohlavní styk.

Syntetický testosteron je na světě necelých 90 let

Syntetický testosteron byl poprvé objeven v roce 1935, a to dvěma vědci – Leopoldem Růžičkou a Adolfem Friedrichem Johannem Butenandtem. Samozřejmě na to nepřišli sami, stál za nimi celý tým vědeckých pracovníků. Ty však odborné publikace žel obvykle nezmiňují.

Testosteron účinky

Ve 40. letech 20. století byl testosteron hojně využíván vzpěrači a kulturisty, kterým pomáhal budovat svalovou hmotu, a to bez nutností vyšší intenzity silového tréninku. Byl to boom dopingu, ovšem už o deset let později začaly na povrch vyplouvat možné negativní účinky tohoto syntetického hormonu.

TIP: recenze top přípravku na udržení hladiny testosteronu

Kolik dokáže lidské tělo vyprodukovat testosteronu?

Zajímá vás, jaké množství testosteronu dokáží vyprodukovat varlata? U dospělého muže to může být až 7 mg za den, což činí přibližně 50 mg týdně. 7 mg je ovšem maximální hranice, mnohem častěji se pohybuje v průměru 4-6 mg denně.

Pro srovnání, v jedné ampulce synteticky vyráběného testosteronu bývá přibližně 250 mg testosteronu. Ovšem není možné provádět v tomto ohledu takto jednoduché výpočty. Ne všechno množství testosteronu je skutečně využito tak, jak je třeba. Abyste v těle utvořili přirozenou hladinu testosteronu v krvi. Ve chvíli, kdy to váš organismus z jakéhokoliv důvodu nedokáže, musíte přijmout asi 125 mg syntetického testosteronu.

A proč tomu tak je? Důležitým faktorem je například spojení většiny testosteronu v těle s proteiny. Jde zejména o SHBG (globulin, vázající pohlavní hormony). Na ten je vázáno 65 % testosteronu, ten zbylý je navázán na albumin. Ve volném stavu zůstávají pouze 2 % testosteronu. Není bez zajímavosti, že s nárůstem podávané dávky syntetického testosteronu klesá množství SHBG, vyskytujícího se v organismu.

Anabolické steroidy alias testosteron ve sportu

Anabolická aktivita testosteronu je pro vyznavače fitness a kulturistiky lákavou perspektivou. Jde ovšem o mnohdy velmi rizikovou zkratku. Injekčně podávaný testosteron narušuje hormonální rovnováhu, navíc správná hladina testosteronu je hodně individuální věc.

Každý člověk má své vlastní normy – ovšem zejména u mužů mohou být velmi proměnlivé. Optimální hladina se může nacházet kdekoliv mezi 5 a 10 ng / ml. A bohužel velmi různorodá je i individuální citlivost na testosteron.

Je například známo, že vytrvalostní trénink snižuje koncentraci testosteronu v krvi, a to jak toho volně dostupného, tak i toho, vázaného na proteiny plazmy. Hlavním zabijákem testosteronu během cvičení je kortizol, jehož koncentrace se významně zvyšuje při dlouhotrvajících a intenzivních cvičeních. Silový trénink se z tohoto úhlu pohledu podobá běžnému stresu.

Dalším faktorem, ovlivňujícím negativně hladinu testosteronu v těle je nízká tělesná hmotnost, v dnešní době tak podporovaná v profesionálních sportech. Nízká hmotnost způsobuje snížení koncentrace pohlavních hormonů v organismu. Naproti tomu vysoké BMI (což u sportovců a milovníků posiloven rozhodně není nežádoucí jev) zvyšuje proces přeměny testosteronu na estrogen. Ovšem obézní lidé mají tento poměr zcela opačný. Platí jednoduchá rovnice: Čím více tuku – tím více estrogenu – tím méně testosteronu.

Jak si zajistit maximální přísun testosteronu v posilovně

A co si z toho všeho tedy zapamatovat? Podle studií pomáhá silový trénink, (zejména ten krátkodobý a intenzivní), zvyšuje přirozenou hladinu testosteronu v organismu. Ale sám o sobě mnohdy tento tréninkový program nestačí. Někdy jsou Leydigovy buňky zkrátka už příliš opotřebované nebo se v organismu sejdou další nepřekonatelné faktory, jež zapříčiní, že je hladina testosteronu stále hluboko pod normálem.

Pak je vhodné podpořit tvorbu testosteronu v organismus rovněž zvenčí. Ale nikoli syntetickým testosteronem, jež je v našich končinách bez lékařského předpisu nelegální (jak jsme už koneckonců informovali v úvodu). Pojďme se podívat na to, jaké vedlejší účinky může takové neuvážené počínání na náš organismus mít.

Testosteron účinky

Testosteron vedlejší účinky – co by vás mohlo potkat?

  • Potíže s ledvinami – anabolické steroidy mohou způsobit zjizvení tkáně ledvin a tím zhoršit jejich funkčnost.
  • Riziko pro játra – testosteron může zhoršit jejich funkci a způsobit svědění, jež je často prvním příznakem nadcházející fibrózy nebo dokonce rakoviny jater.
  • Problémy se srdcem – anabolika zvyšují riziko poškození myokardu, mrtvice, trombózy a hypertenze.
  • Nepřítel svalů – syntetický testosteron může způsobit asymetrický růst svalů.
  • Následky pro hrudník – gynekomastie nebo zvětšení prsů je častým vedlejším účinkem nadměrného užívání testosteronu, je to způsobeno přeměnou přebytků testosteronu na estrogen.
  • Následky pro vaše libido – na samém počátku užívání anabolik může váš penis vypadat větší, to se ovšem velmi rychle změní. Přichází také pokles libida a potíže s erekcí.
  • Potíže s prostatou – nadbytek testosteronu může iniciovat nebo urychlit vývoj rakoviny prostaty.
  • Plešatost – nadbytek testosteronu může způsobit ztrátu vlasů a naopak nadměrný růst ochlupení na jiných částech těla.
  • Potíže s kůží – syntetický testosteron ve vysokých dávkách může způsobit vznik lupénky nebo nepříjemného akné.
A nesmíme zapomenout ani na rizika, spojená s podáváním injekčního testosteronu. Může jít o potenciální vstupní bránu pro infekce a abscesy.

Jak podpořit nárůst testosteronu v organismu

Syntetický testosteron vaše problémy nevyřeší, pokud však vsadíte na přírodní doplňky stravy s obsahem těch správných přírodních složek, můžete si k optimální hranici testosteronu v organismu dopomoci zcela přirozeně.

Ideálními pomocníky jsou například kotvičník zemní, pískavice řecké seno, saw palmetto nebo ženšen. Hledejte přípravky s vysokou koncentrací těchto složek a nejlépe i s podporou potřebných vitamínů a minerálu, v čele s vitamínem C a zinkem. Ty pomohou vašemu organismu produkovat testosteron v tom správném množství tak, aby pomáhal a neublížil.

Klidně sdílej!

Karlos
Karlos